Shit happens. Soms vaak en veel. Ook vaak en veel kun je als slachtoffer van traumatische gebeurtenissen (incest, geweld in relaties, verwaarlozing door ouders, gepest en/of gemanipuleerd worden, enz) hier voor de rest van jouw leven van in de knoop raken. Niet omdat je dat wilt. Niet omdat je je slachtofferig (*1) gedraagt. Wel omdat het is gebeurd, omdat het jouw beeld heeft gevormd over jezelf, over wat je waard bent en mag vragen voor jezelf en over wat je ‘maar hebt te accepteren’. Omdat je iets met je meedraagt dat je liever niet voelt en er dus vaak juist niet zo bewust van bent.Meestal struikel je dus zonder dat je dat door hebt. Meestal reageer je ergens op. Op iets dat hier en nu gebeurt. Denk je. Maar meestal reageer je omdát je oude shit bij je hebt, ga je buiten proportie over de zeik van dingen waar je zonder die shit veel rustiger over zou blijven.Als je namelijk het gevoel hebt dat je er niet toe doet, omdat er thuis geen ruimte voor je was of je (emotioneel) verwaarloosd bent als kind kun je heftig reageren op een situatie die daaraan raakt. Bijvoorbeeld als iemand te laat op een afspraak met jou komt,  kan dat jou triggeren in dat gevoel dat je er niet toe doet. Want, “als je er wel toe deed had die ander wel gezorgd dat ie op tijd was!” Jouw reactie gaat dan daar over. Niet over het te laat komen. Als je het gevoel hebt dat je niet deugt, omdat je altijd te horen hebt gekregen dat je het niet goed deed, betere cijfers moest halen of in een liefdesrelatie bent afgebroken door je partner en je bent je niet bewust van dit gevoel, dan zul je heftiger reageren als iemand iets zegt dat jij interpreteert als kritiek. Dan reageer je niet op de feitelijke kritiek, maar op wat dat deep down in jouw systeem raakt. Als je oude shit bij je hebt raak je sneller geëmotioneerd. Je verliest eerder controle over jezelf. Met alle gevolgen van dien, want behalve onrust voor jezelf kun je hiermee ook relaties stuk maken, banen opzeggen in een vlaag van woede, dingen stuk maken waar je aan gehecht bent. Los nog even van de spijt daarna en de hekel die je dan vervolgens weer aan jezelf kunt hebben. En ja, we hebben allemaal oude shit. Lees de boeken van Jan Geurtz maar. Geurtz *2 stelt dat we als kind allemaal onszelf gaan afwijzen. Omdat we nu eenmaal in onze jeugd te horen krijgen wat we fout doen. Opvoeden heet dat. Dat je niet met je modderschoenen op het witte bankstel mag staan, dat je niet met je handen mag eten, geen boeren of scheten mag laten en je stinktante moet zoenen terwijl je daar geen zin in hebt.
Erger wordt die shit natuurlijk als we heftige dingen meemaken. Trauma’s als fysieke en geestelijke mishandeling vormen een voedzame basis voor bakken met shit bagage en is een voedzame bodem voor zelfafwijzing. ‘De ander wijst ons af, dus zullen wij wel niet ok zijn’.
Dat idee gaat zich in je systeem zetten als je slachtoffer bent van dit soort trauma’s en als er dan later iets gebeurt dat dat gevoel raakt schiet je heel snel in een emotie. In het voorbeeld dat iemand altijd te laat komt en dus jouw tijd gijzelt is dat feit op zich niet het probleem. Je kunt ook even een zen-momentje voor jezelf inlassen, nog even een stukje lezen, genieten van het uitzicht van waar je zit, enzovoorts. Als je direct in de stress schiet omdat iemand op zich laat wachten is er dikke kans dat dat in jouw systeem raakt dat jij er niet toe doet omdat… je dat ooit bent gaan denken. Als je in de emotie schiet is er meer aan de hand.
Als je in de emotie schiet verlies je controle.
Als je in de emotie schiet ben je buiten jezelf. Vergelijk het maar met een auto met een caravan. Als je in de auto zit, hands on the wheel, bepaal jij de richting. Je bepaalt hoe hard je gaat, welke kant uit en wanneer. Daar zit het voelen. Voelen dat je op je stoel zit, voelen dat de wind langs je wang waait als het raam openstaat, voelen dat je voet het pedaal beweegt. Alleen maar dat. Op de trekhaak raak je al wat grip kwijt. Je kan niet meer goed bij het stuur. Je zit in de wind. Je zit te wankelen. Daar zitten jouw gevoelens. Gevoelens zijn reacties op voelen. Je vraagt je af of je niet van die trekhaak afvalt als er een scherpe bocht aan komt, je maakt je zorgen over de wind die jouw haren in de war brengt, je vult in wat er kan gaan gebeuren, maakt je zorgen en verliest richting.
In de caravan ben je totally lost en overgeleverd aan wat er buiten je ligt. Het ding wordt alle kanten uitgeslingerd en jij moet proberen niet van de ene wand naar de andere gemept te worden. Alles is buiten jouw controle. Je moet afwachten wat er gebeurt en fijn is echt anders. Dat zijn emoties.Als je in die caravan terecht komt kun je stellen dat je met oude shit te maken hebt. Emotie is een reactie op wat er aan oud zeer getriggerd wordt door een gebeurtenis hier en nu.
Voorbeeld: Je spreekt met een vriendje af om samen te gaan eten. Je begint met een borrel in de kroeg. Jij zit al in die kroeg als hij je appt dat hij later komt dan afgesproken. Zijn auto is stuk, hij komt met de trein, die heeft vertraging en hij moet eerst nog een boodschap doen, whatever. Je appt hem ‘keep me posted’, pakt de krant die op de leestafel ligt, bestelt een borrel voor jezelf en gaat rustig wat zitten lezen. of… Je appt hem ‘keep me posted’, pakt de krant die op de leestafel ligt, bestelt een borrel voor jezelf en gaat je zitten opwinden.Ander voorbeeld: Je viert je verjaardag. Je hebt een bubs mensen uitgenodigd. De een na de ander zegt af vlak voordat het zover is. Je viert het met de mensen die er wél zijn en maakt een mooi feestje, spreekt de anderen allemaal op een ander moment wel en bent helemaal ok. of… Je viert het met de mensen die er wél zijn, maakt een mooi feestje, spreekt de anderen allemaal op een ander moment wel en gaat dan het gesprek aan over waarom je het niet leuk vond dat ze er niet waren.
Nog een voorbeeld:
Op jouw werk ontdek je dat jouw collega veel meer salaris ontvangt dan jij. Je gaat het gesprek aan met jouw leidinggevende over het waarom en over hoe dit kan worden rechtgetrokken. Jouw leidinggevende gaat het niet regelen voor je, om allerlei vage redenen. Jij bedankt hem voor het gesprek, gaat aan je werk en zoekt naar een andere baan. of… Je bedankt hem voor het gesprek, gaat aan je werk en begint de strijd om jouw gelijk.
In al deze voorbeelden blijf je in de eerste reactie met je hands on the wheel en verdwijn je in de tweede reactie via de trekhaak in de caravan. Ofwel, in de eerste reactie blijf je in het hier en nu en deal je met wat er feitelijk gebeurt. In de tweede reactie word je blijkbaar ergens geraakt waar je op reageert. Niks mis mee.  Als je het maar weet… Als je namelijk weet wat jouw diepere triggers zijn kun je die vrij houden van wat er in het hier en nu plaatsvindt. Dan kun je puur reageren op de feiten en raak je jezelf niet zo kwijt. Dan zit je hooguit even op de trekhaak te balanceren, maar kom je niet in die caravan terecht die alle kanten opgeslingerd wordt en misschien wel kapzeist.
Shit happens. Soms vaak en veel. Shit hoort bij het leven en ons leven kunnen we, voor zover ik weet, niet overdoen.  Als ik een toverstokje had om de wonden van deze shitgebeurtenissen te helen, dan zou ik dat doen. For the benefit of the world. Omdat ik teveel pijn zie. Teveel gekwetste mensen. Die elkaar dan weer gaan kwetsen. Die hun kwetsuren overdragen aan volgende generaties. Die dan ook weer gekwetst zijn. Dat toverstokje heb ik niet. Wat ik wel heb is de CUT-methode *4.
Met de CUT-methode tackel je waarom je reageert zoals je doet, wat daar onder zit en hoe je jezelf bij kunt sturen. Iedere keer opnieuw. Onder alle omstandigheden. Zodat je met je hands on the wheel blijft en hooguit af en toe even op de trekhaak belandt, maar meer niet.
 
XXLgroet, ♥ Sandra, #multipotentialista
Vragen? Mail me!
Jezelf ook mindsetten into dE VRIJE VROUW? Kan! Check hoe op mijn website. Empowering inspiratie opdoen? – Like mijn Facebookpagina (en laat je aanmoedigen to BAM! Be, Act en Mind(set) Jezelf. – Abonneer je op de (maandelijkse) NewsFlash met nieuws & inspiratie – Abonneer je op het YouTubekanaal van SandraMEJacobs Wil je mij volgen op mijn WMOwerkpad? – Connect met me op LinkedIn (en lees mijn artikelen over mijn ervaringen)

©2018 SandraMEJacobs

*1) Lees hier wat volgens mij het verschil is tussen slachtoffer zijn en je slachtoffer voelen  *2) Jan Geurtz *3) Lees hier meer over voelen, gevoelens en emoties in een eerder verschenen artikel over dit onderwerp *4) Hou je hands on the wheel met de CUT-methode
Advertenties